Zmiany w zakresie opodatkowania gruntu pod infrastruktur膮 przesy艂ow膮. Przypomnienie o deklaracjach na podatek od budowli telekomunikacyjnych.
Szykuj膮 si臋 zmiany w Megaustawie
16 stycznia, 2019
Kilka s艂贸w o budowie stacji bazowych telefonii kom贸rkowej
23 stycznia, 2019

Nowy rok, nowe wyzwania podatkowe 馃檪 Od 1 stycznia b.r. nast膮pi艂y zmiany dotycz膮ce m.in. podatku od nieruchomo艣ci. Ich celem mia艂o by膰 uporz膮dkowanie sytuacji zwi膮zanej z niejednolit膮 interpretacj膮 przepis贸w w zakresie dotycz膮cym charakteru gruntu, na kt贸rym umieszczone zosta艂y urz膮dzenia przesy艂owe, w tym stanowi膮ce infrastruktur臋 telekomunikacyjn膮.
Nowelizacja doprecyzowuje zasady opodatkowania grunt贸w le艣nych i rolnych, w sytuacji, w kt贸rej wykorzystywane one s膮 przez przedsi臋biorc贸w przesy艂owych. Zmiany te s膮 korzystne dla przedsi臋biorc贸w telekomunikacyjnych dlatego, 偶e teoretycznie powinny obni偶a膰 realny koszt korzystania z grunt贸w podmiot贸w trzecich w sytuacji, gdy wysoko艣膰 podatku od nieruchomo艣ci 鈥瀙rzenoszona鈥 by艂a na przedsi臋biorc臋 przesy艂owego w op艂acie (wynagrodzeniu) za korzystanie z gruntu.

Sp贸r co do charakteru gruntu, na kt贸rym przedsi臋biorcy umieszczali urz膮dzenia przesy艂owe
Konflikt na linii organy podatkowe 鈥 dysponenci nieruchomo艣ci by艂 spowodowany brakiem jednoznacznej definicji poj臋cia 鈥瀦aj臋cia gruntu na dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮鈥, od kt贸rego uzale偶niona jest wy偶sza (niemal 200 krotnie w przypadku podatku le艣nego), stawka podatku od nieruchomo艣ci. Poj臋cie to nie by艂o nigdzie dok艂adnie zdefiniowane, w zwi膮zku z czym pojawi艂y si臋 w膮tpliwo艣ci, czy samo umieszczenie urz膮dze艅 przesy艂owych powoduje zaj臋cie tego kawa艂ka gruntu na dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 czy te偶 nie. Problem ten by艂 szczeg贸lnie widoczny w przypadku nieruchomo艣ci nale偶膮cych do Las贸w Pa艅stwowych.
Stanowisko doktryny i orzecznictwa w omawianym temacie r贸wnie偶 nie by艂o jednolite. Przyjmowano dwa skrajne stanowiska 鈥 z tego powodu, cz臋艣膰 grunt贸w, na kt贸rych umieszczone zosta艂y urz膮dzenia przesy艂owe, by艂a opodatkowana tak jak nieruchomo艣膰 rolna czy le艣na (ni偶szy podatek), a cz臋艣膰 tak, jakby zosta艂a ona zaj臋ta na dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 (wy偶szy podatek). W tym drugim przypadku nies艂usznie argumentowano, 偶e skoro na danym gruncie umieszczone zosta艂y przez przedsi臋biorc臋 urz膮dzenia przesy艂owe, ten fragment gruntu traci rzekomo swoje le艣ne lub rolnicze przeznaczenie. Wysoko艣膰 op艂aty by艂a zale偶na od tego, jaka interpretacja zosta艂a przyj臋ta przez w艂a艣ciwy organ podatkowy – gmin臋. W konsekwencji, dysponent nieruchomo艣ci zmuszony by艂 przenie艣膰 wy偶sze koszty podatku na korzystaj膮cego z gruntu przedsi臋biorc臋.
Niekt贸rzy uwa偶ali, 偶e 鈥瀦aj臋cie gruntu na dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮鈥 dotyczy zachowania jednoznacznie wskazuj膮cego, 偶e las jest wykorzystywany do innej dzia艂alno艣ci ni偶 dzia艂alno艣膰 le艣na. Inni twierdzili, 偶e 鈥瀦aj臋cie gruntu na dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮鈥 nast臋puje jedynie w przypadku ca艂kowitego i wyra藕nego wy艂膮czenia gospodarki le艣nej (zob. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 stycznia 2014 r., sygn. akt: I SA/Gl 806/13).
Odmienne stanowisko zaj膮艂 natomiast Naczelny S膮d Administracyjny, kt贸ry uzna艂, 偶e o 鈥瀦aj臋ciu gruntu na dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮鈥 przes膮dza samo posadowienie urz膮dze艅 s艂u偶膮cych do przesy艂ania energii elektrycznej (zob. wyrok Naczelnego S膮du Administracyjnego z dnia 26 pa藕dziernika 2017 r., sygn. akt: II FSK 2714/15). Wyrok ten by艂 ch臋tnie wykorzystywany przez gminy, kt贸re na jego podstawie 偶膮da艂y zap艂aty podatku w wy偶szej wysoko艣ci. Obowi膮zek zap艂aty podatku w艂a艣ciciele (u偶ytkownicy wieczy艣ci) nieruchomo艣ci, mi臋dzy innymi Lasy Pa艅stwowe, ch臋tnie przerzuca艂y na przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy umieszczali swoje urz膮dzenia przesy艂owe na nieruchomo艣ciach.
Argumentacja przeciwna opiera艂a si臋 na twierdzeniu, 偶e samo posadowienie urz膮dze艅 przesy艂owych nie s艂u偶y艂o prowadzeniu dzia艂alno艣ci gospodarczej na tym gruncie, a samo przeznaczenie gruntu z tego powodu 鈥 role lub le艣ne 鈥 nie uleg艂o zmianie. Na gruncie tym nadal mo偶liwe by艂o prowadzenie gospodarki le艣nej czy rolnej (fragment gruntu nie zosta艂 wy艂膮czony z produkcji le艣nej lub rolnej). Ponoszenie przez w艂a艣cicieli (u偶ytkownik贸w wieczystych) grunt贸w, na kt贸rych umieszczono infrastruktur臋, ci臋偶aru podatkowego odpowiedniego dla nieruchomo艣ci zwi膮zanych z prowadzeniem dzia艂alno艣ci gospodarczej, uwa偶ano za absurdalne.

Jak zmieni艂y si臋 przepisy?
W ustawach podatkowych doprecyzowano wyra藕nie, 偶e za grunty zaj臋te na prowadzenie dzia艂alno艣ci gospodarczej nie uznaje si臋 grunt贸w, przez kt贸re przebiegaj膮 urz膮dzenia przesy艂owe, a wi臋c urz膮dzenia wchodz膮ce w sk艂ad przedsi臋biorstwa przesy艂owego, w tym telekomunikacyjnego. W spos贸b jednoznaczny przes膮dzono o tym, 偶e umieszczenie urz膮dze艅 przesy艂owych na danym gruncie, nie zmienia charakteru tego gruntu i nie prowadzi do podwy偶szenia podatku. Wyj膮tkiem b臋dzie oczywi艣cie taka sytuacja, 偶e lokalizacja urz膮dze艅 rzeczywi艣cie zmieni przeznaczenie gruntu.

Co to oznacza w praktyce?
Zmiany prawa ukr贸c膮 (oby) proceder pobierania podatk贸w od nieruchomo艣ci, na kt贸rych posadowiono urz膮dzenia przesy艂owe, w wy偶szej wysoko艣ci 鈥 tak jakby grunt ten zosta艂 zaj臋ty na prowadzenie dzia艂alno艣ci gospodarczej. W膮tpliwe jest to, czy ukr贸c膮 na przysz艂o艣膰, czy tak偶e za okresy minione (naszym zdaniem poprzednie brzmienie przepis贸w powinno by膰 rozumiane w takim sam spos贸b, jak obecnie, po nowelizacji). W konsekwencji, je偶eli Wasza umowa uzale偶nia op艂aty za zaj臋cie gruntu od wysoko艣ci podatku od nieruchomo艣ci za zaj臋cie gruntu na prowadzenie dzia艂alno艣ci gospodarczej, warto zwr贸ci膰 si臋 (a mo偶e i pom贸c w dyskusji z organem podatkowym) do dysponenta nieruchomo艣ci o obni偶enie nale偶nej op艂aty.

Pami臋tajcie o deklaracji podatkowej!
Jednocze艣nie przypominamy, 偶e nieuchronnie zbli偶a si臋 termin z艂o偶enia deklaracji na podatek od nieruchomo艣ci w zakresie dotycz膮cym tych element贸w infrastruktury telekomunikacyjnej, kt贸re podlegaj膮 opodatkowaniu. Deklaracje nale偶y z艂o偶y膰 bez wezwania do dnia 31 stycznia 2019 roku. Wi臋cej na ten pisali艣my rok temu, we wpisie kt贸ry znajdziecie pod adresem: https://okablowani.pl/deklaracje-na-podatek-od-nieruchomosci-infrastruktury-telko-przypomnienie/
Patrycja Cegie艂ka 艁ukasz Baza艅ski

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

*