Z dniem 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Dotychczas, brak było odrębnych regulacji dotyczących opłaty od pełnomocnictwa składanego w formie elektronicznej. Obowiązywały jednakowe zasady dla wszystkich postaci pełnomocnictw (papierowych i elektronicznych), zgodnie z którymi opłata uiszczana była do organu właściwego (Prezydenta, Wójta, Burmistrza) ze względu na miejsce złożenia dokumentu pełnomocnictwa.
Od 1 stycznia b.r., obowiązuje „rozszerzony” przepis, wprowadzający odrębne zasady dotyczące pełnomocnictw składanych przez system teleinformatyczny (np. ePUAP, e-Urząd Skarbowy czy PUE UKE). Od teraz opłatę skarbową od takiego pełnomocnictwa wnosisz do organu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedziby podmiotu udzielającego pełnomocnictwa (czyli w praktyce będzie to Twoje miejsce zamieszkania lub miejsce siedziby Twojej firmy).
Czy zmiany dotyczą wszystkich pełnomocnictw?
Zmiany, które weszły w życie z początkiem roku mają zastosowanie jedynie do pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Jeżeli składasz pełnomocnictwo drogą tradycyjną (w formie papierowej), dotychczasowe zasady nie uległy zmianie, co oznacza, że opłata wnoszona jest do organu właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu pełnomocnictwa.
Co w przypadku, gdy na pełnomocnictwie widnieje więcej niż jeden mocodawca?
Nowa regulacja przewiduje przypadki, w których pełnomocnictwo udzielane jest przez więcej niż jednego mocodawcę na jednym dokumencie pełnomocnictwa. W takiej sytuacji, pod uwagę brany jest mocodawca, który został wskazany w dokumencie pełnomocnictwa jako pierwszy. Opłatę od pełnomocnictwa w postaci elektronicznej wnosi się wtedy do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę tego mocodawcy.
Co w sytuacji, gdy nie masz miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium RP?
Jeżeli dotyczy Cię jedna z poniżej wskazanych sytuacji:
organem podatkowym, do którego należy wnosić opłatę skarbową jest Prezydent m.st. Warszawy, a zatem opłata powinna być wnoszona na konto Centrum Obsługi Podatnika.
Co w praktyce oznacza omawiana zmiana?
Omawiane zmiany zostały wprowadzone w związku z rosnącą popularnością elektronicznej formy załatwiania spraw urzędowych. W związku z coraz częściej pojawiającymi się wątpliwościami w zakresie wnoszenia opłaty skarbowej, gdy adresatem jest e-urząd, ustawodawca zdecydował się na uregulowane tej kwestii. Jesteśmy przekonani, że każdy przedsiębiorca telekomunikacyjny chociaż raz skorzystał z elektronicznej formy załatwiania spraw, szczególnie w sprawach związanych z procesem inwestycyjnym. Od teraz, wszelkie sprawy związane z uzyskiwaniem dostępów do nieruchomości, budynków, infrastruktury technicznej czy uzyskiwanie zgód na lokalizację i zajęcie pasa drogowego, oczywiście „prowadzone” za pośrednictwem platform elektronicznych, nie wymagają od ciebie poszukiwania organu podatkowego w celu uiszczenia opłaty od pełnomocnictwa. Składając pismo za pośrednictwem e-urzędu, opłatę skarbową od pełnomocnictwa każdorazowo uiszczasz na konto organu podatkowego właściwego z uwagi na Twój adres zamieszkania lub siedziby, co naszym zdaniem stanowi duże ułatwienie.
Patrycja Kusaj
Aplikant radcowski