Formularz sprawozdania z zakresu retencji danych
30 stycznia, 2015
Ustanowienie służebności przesyłu bez konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych przez właścicieli nieruchomości
4 lutego, 2015

Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadziła zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Zmianie uległ przepis art. 172, który reguluje zasady prowadzenia przez przedsiębiorców, w tym ISP, promocji swoich usług w formie marketingu bezpośredniego z wykorzystaniem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych.

Odtrąbiono tytułowy zmierzch telemarketingu i grupowe zwolnienia w call center….

Obecnie, bez uprzedniej zgody konsumenta, przedsiębiorca nie może zadzwonić do swoich abonentów w celu przedstawienia nowej oferty lub w celu przedłużenia umowy na nowych warunkach. Przedsiębiorca, bez zgody konsumenta, nie może zainicjować kontaktu w formie korespondencji e-mail.

Wiedzieć bowiem należy, że telekomunikacyjne urządzenie końcowe to nie tylko telefon, ale każde urządzenie telekomunikacyjne połączone bezpośrednio z zakończeniem sieci telekomunikacyjnej, w tym komputer.

Niezbędna uprzednia zgoda konsumenta!

By prowadzić działania marketingowe za pomocą telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, niezbędne jest odebranie od własnych klientów oświadczeń o wyrażeniu zgody na taki sposób prezentacji produktów i usług.

Kwestią otwartą pozostaje jedynie, czy jeżeli dotychczasowy klient nie udzielił zgody wcześniej, to czy można ją uzyskać na samym początku rozmowy telefonicznej, przeprowadzanej w celach prezentacji nowej oferty? Przepis stanowi bowiem, że zgoda powinna być wyrażona uprzednio.

Literalne brzmienie nowych przepisów przemawia za przyjęciem, że przedsiębiorca w ogóle nie może nawiązywać z klientem kontaktu w celu marketingu bezpośredniego bez jego uprzedniej zgody. Pojawiają się jednak poglądy przeciwne, zgodnie z którymi, wystarczające miałoby być uzyskanie zgody na początku rozmowy telefonicznej.

Podsumowanie

Powyższe zmiany w znacznym stopniu ograniczą działalność podmiotów prowadzących sprzedaż bezpośrednią za pomocą call center. Być może nowe przepisy okażą się sporym utrudnieniem dla samych konsumentów (gdy konsument rzeczywiście jest zainteresowany produktem czy usługą, bądź oczekuje np. na przedstawienie przez ISP oferty na przedłużenie umowy).

Jednak dla samych ISP, którzy od dotychczasowych abonentów odbierali stosowne oświadczenia na prowadzenie marketingu bezpośredniego, powyżej opisane zmiany to bardzo dobra wiadomość. Dzięki zmianom, konsumenci będą zapewne otrzymywali mniej telefonów oraz e-maili z różnymi ofertami i być może na nowo nabiorą zaufania do tej formy kontaktu z przedsiębiorcami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*