Dzień dobry, tu Jan Kowalski, dzwonię w imieniu operatora telekomunikacyjnego Kowalski sp. z o. o. z propozycją zmiany Pani umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, której możemy dokonać w ramach niniejszej rozmowy…
I tu pojawia się pytanie – czy zmiana umowy to czynność na telefon? Poszukiwania odpowiedzi należy zacząć od postanowień umowy zawartej z abonentem, gdyż ta może wprowadzać ograniczenia co do formy zmiany umowy.
Do zachowania dokumentowej formy zmiany umowy wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Takim dokumentem może być nagranie rozmowy telefonicznej.
Kolejną kwestią jest zweryfikowanie, czy abonent wyraził wszystkie zgody potrzebne do zainicjowania rozmowy telefonicznej – i to jeszcze przed tą rozmową.
Do rozmowy telefonicznej o zmianie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych należy odpowiednio się przygotować, zwłaszcza jeśli po drugiej stronie jest konsument. Nie można poprzestać na zaprezentowaniu oferty dotyczącej zmiany warunków umowy i jej przyjęciu przez abonenta. Należy bowiem pamiętać, że ustawa o prawach konsumenta, prawo telekomunikacyjne, a także RODO wprowadzają tu istotne wymogi formalne. Należy pozyskać dodatkowe zgody a także przekazać szereg dodatkowych informacji.
Odpowiednia rozmowa i uzgodnienie nowych warunków umowy nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Skoro do zmiany umowy doszło w formie dokumentowej, to należy abonentowi doręczyć potwierdzenie złożenia oświadczenia o zmianie umowy oraz jego zakres (zgodnie z ustaleniami z rozmowy) na trwałym nośniku. Tu ponownie należy pamiętać, aby zawrzeć wszystkie elementy wymagane m.in. przez ustawę o prawach konsumenta, a także o tym, aby należycie zabezpieczyć dane osobowe abonenta.
Radca prawny
Monika Jaroch