Trzykrotność wynagrodzenia za naruszenie praw autorskich- niekonstytucyjna
21 sierpnia, 2015
Opłata za rzut poziomy urządzenia
8 września, 2015

Telekomy prześcigają się ostatnio w dołączaniu do swoich usług coraz ciekawszych i często niezwiązanych bezpośrednio ze sprzedawaną usługą bonusów i dodatków mających zachęcić do zawarcia umowy. Poza standardowo dołączanymi „gratis” do usługi smartfonami, tabletami czy pakietami dodatkowych minut lub transferu danych, aktualnie u jednego z operatorów rozdawane są bony zniżkowe na markowe trampki oraz gry komputerowe Wiedźmin 1 i 2.

Warto zastanowić się do jakiego momentu takie działania są zgodne z prawem, a kiedy stanowić będą już tzw. sprzedaż premiowaną, która jest czynem nieuczciwej konkurencji.

Definicja sprzedaży premiowanej

Zgodnie z art. 17a ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, sprzedaż premiowana, polega na sprzedaży konsumentom towarów lub usług, która połączona jest z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży.

imagesSprzedaż premiowana (aby być zakazaną) musi więc spełniać następujące przesłanki:

  • dodatkowy produkt musi mieć odmienne cechy od sprzedawanego produktu lub usługi,
  • dodatkowy produkt dołączany jest za darmo.

Przykładowo, dołączenie do usługi dodatkowego pakietu minut lub transferu, albo drugiego numeru telefonu na tych samych warunkach nie będzie stanowiło sprzedaży premiowanej, bo usługa „gratis” nie będzie odmienna od podstawowej.

Natomiast należy zastanowić się, czy cech sprzedaży premiowanej nie będzie nosiło dołączenie do usługi telekomunikacyjnej telefonu komórkowego lub tabletu. Moim zdaniem nie, bo taki sprzęt jest ściśle związany ze sprzedawaną usługą i służyć ma do korzystania z niej, nie jest więc to towar zupełnie odmienny. Najczęściej sprzęt nie jest “gratisem”, ale jest sprzedawany za symboliczną złotówkę i jest objęty systemem ulg (nie jest więc produktem darmowym, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka konsumentowi).

Odmiennym od usługi telekomunikacyjnej produktem z pewnością są tytułowe trampki, jednak w tym konkretnym przypadku promocja polega na otrzymaniu bonu o wartości 70 zł na ich zakup. Nie mamy więc do czynienia z przyznaniem odmiennego produktu za darmo (nieodpłatnie).

Przesłanki wyłączające zakazaną “sprzedaż premiowaną” 

Kiedy nie będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą premiowaną? Taka sytuacja ma miejsce, gdy do produktu lub usługi dołączane są produkty o niewielkiej wartości, próbki towaru oraz wygrane w loteriach promocyjnych, których wynik nie zależy od przypadku (organizowanych na podstawie przepisów o grach hazardowych).

Przy ocenie wartości „gratisowego” towaru należy wziąć pod uwagę przede wszystkim wartość produktu lub usługi, które są sprzedawane  jako podstawowe. Przykładowo, dodanie produktu o wartości kilkuset złotych do nowego samochodu będzie można uznać za produkt o niewielkiej wartości, ale np. dodanie do czasopisma płyty z filmem DVD tuż po premierze już niekoniecznie. Taka sama relacja może zachodzić pomiędzy drogim sprzętem elektronicznym, a usługą dostępu do internetu. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.

Podsumowanie

Zakres możliwości stosowania promocji i dołączania przeróżnych „gratisów” do usług telekomunikacyjnych jest szeroki, ale nie jest nieograniczony. Wręczanie darmowych dodatków powinno następować w taki sposób, by chociaż jedna przesłanka wyłączająca “sprzedaż premiowaną” była spełniona.

Na zakończenie warto też wskazać, że w wielu krajach w UE regulacje dotyczące sprzedaży premiowanej są znacznie mniej rygorystyczne niż w Polsce (właściwie taka sprzedaż jest dopuszczalna). Prawo unijne nie nakłada na poszczególnych ustawodawców obowiązku tak rygorystycznego podejścia do sprawy, jaki obowiązuje obecnie w naszym kraju.

4 Comments

  1. Zdradzony o świcie pisze:

    Szanowna Pani Mecenas!

    Czy wiemy, który operator daje bony na Wiedźmina? Zresztą dobrymi trampkami też nie pogardziłbym…

    • Ewelina Grabiec pisze:

      Szanowny Panie,
      Pisanie o konkretnym dostawcy usług na okablowanych byłyby reklamą, wobec czego liczę, że znajdzie Pan tę szczególną ofertę własnym staraniem.

  2. Krzysztof pisze:

    Czy oferowanie przez operatora bonów na zakupy dowolnego towaru w sklepach stacjonarnych lub internetowych spełnia przesłani sprzedaży premiowanej ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*