W poprzednim wpisie porównaliśmy obecną regulację, na podstawie której dostawca usług może dochodzić zwrotu udzielonych ulg w przypadku rozwiązania terminowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z winy abonenta z regulacja określoną w tym zakresie w PKE. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, ten wpis zostanie poświęcony możliwości żądania odszkodowania związanego z telekomunikacyjnym urządzeniem końcowym.
Natomiast w kolejnym – ostatnim już wpisie dotyczącym ulg – podsumujemy całą regulację dotyczącą odszkodowania oraz wskażemy nasze uwagi i zastrzeżenia z nią związane.
Odszkodowanie za telekomunikacyjne urządzenie końcowe
Chociaż dotychczasowa regulacja (PT) nie odróżniała od siebie dwóch rodzajów ulg: związanych z utratą wpływów z opłat abonamentowych oraz z udostępnieniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, w praktyce większość dostawców usług wprowadzała do umowy z abonentem właśnie te dwa rodzaje upustów.
W PKE kwestia udzielania ulg związanych z przekazaniem abonentowi telekomunikacyjnego urządzenia końcowego i jego zatrzymaniem, zostanie oddzielnie uregulowana (co wynika bezpośrednio z wymogów określonych w EKŁE). Również w tym przypadku, na roszczenie związane z zatrzymaniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego nie będą miały wpływu tylko udzielone ulgi, ale także inne czynniki.
Kiedy będzie można domagać się odszkodowania związanego z zatrzymaniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego?
Zgodnie z PKE, inne będą przesłanki dochodzenia odszkodowania w przypadku roszczenia związanego z przedterminowym rozwiązaniem umowy oraz w razie zatrzymania przez abonenta telekomunikacyjnego urządzenia końcowego po rozwiązaniu umowy.
W tej pierwszej sytuacji, dostawca usług będzie mógł domagać się odszkodowania wtedy, gdy rozwiązanie umowy nastąpiło z winy abonenta – nawet jeśli to dostawca usług złożyłby oświadczenie o rozwiązaniu umowy. Natomiast odszkodowanie związane z zatrzymaniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, będzie przysługiwało dostawcy usług jedynie w przypadku, w którym to abonent wypowie umowę, zatrzyma urządzenie końcowe po rozwiązaniu umowy i nastąpi to w razie:
Obliczanie odszkodowania związanego z telekomunikacyjnym urządzeniem końcowym = jeszcze większa: pracochłonność + skomplikowanie + limit wysokości
Tak jak w przypadku odszkodowania związanego z wcześniejszym rozwiązaniem umowy, również w tym przypadku zmianie ulegnie sposób wyliczania odszkodowania oraz wprowadzone zostaną zasady limitowania jego wysokości. Dochodzenie odszkodowania stanie się pracochłonne i będzie jeszcze bardziej skomplikowane niż w przypadku żądania odszkodowania związanego „z samym” przedwczesnym rozwiązaniem umowy, choć będzie działało na podobnych zasadach.
Zgodnie z propozycją zawartą w projekcie PKE, jeśli abonent – po wypowiedzeniu umowy terminowej w przypadkach określonych powyżej – zatrzyma telekomunikacyjne urządzenie końcowe, dostawca usług będzie mógł domagać się odszkodowania, którego wysokość nie będzie mogła przekroczyć:
– w zależności od tego, która z kwot będzie niższa.
Oznacza to, że w przypadku zatrzymania przez abonenta urządzenia końcowego, dostawca usług będzie miał obowiązek (i) obliczenia odszkodowania w sposób analogiczny jak przy obliczaniu odszkodowania za przedterminowe rozwiązanie umowy oraz (ii) porównania wyników tych obliczeń z wysokością części opłaty abonamentowej stanowiącej koszt tego urządzenia oraz (iii) wybrania najniższej z tych trzech kwot.
W tej sytuacji, dostawca usług będzie obowiązany dokonać nawet nie dwóch, ale aż trzech działań matematycznych, co jeszcze bardziej skomplikuje dochodzenie roszczeń od abonenta. Będzie ono jeszcze bardziej pracochłonne niż w przypadku obliczenia odszkodowania związanego z przedwczesnym rozwiązaniem umowy.
Jak poprawnie wyliczyć odszkodowanie – wątpliwości powstałe na tle regulacji
Regulacja dotycząca odszkodowania związanego z zatrzymaniem przez abonenta telekomunikacyjnego urządzenia końcowego budzi wątpliwości co do tego, jak ma być ono obliczane.
Zgodnie z treścią PKE, konieczne będzie określenie w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych części opłaty abonamentowej stanowiącej ulgę za wydane w ramach tej umowy telekomunikacyjne urządzenie końcowe. Natomiast przepis odnoszący się do wysokości odszkodowania związanego z zatrzymaniem urządzenia końcowego przez abonenta wskazuje na możliwość żądania „części opłaty abonamentowej stanowiącej koszt urządzenia końcowego”.
Budzi to następujące wątpliwości:
Biorąc to wszystko pod uwagę, wysokość odszkodowania byłaby symboliczna i oderwana od rzeczywistej wartości roszczenia. Z uwagi na to, że zgłosiliśmy zastrzeżenia do omawianej regulacji, z wnioskami poczekamy do czasu pojawienia się kolejnej wersji projektu PKE.
Mamy świadomość, że regulacja dotycząca „nowych ulg” i domagania się odszkodowania jest skomplikowana.W kolejnym wpisie podsumujemy całą regulacje oraz wskażemy nasze uwagi i zastrzeżenia.
Patrycja Cegiełka- aplikant radcowski