Ministerstwo Cyfryzacji, w związku z wejściem w życie PKE, przedstawiło szereg projektów rozporządzeń. Wedle wstępnych założeń, rozporządzenia mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
Jedno z nich dotyczy świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Nie wszystkie przyjęte w nim rozwiązania stanowią powielenie obowiązków wynikających z obowiązującego jeszcze rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.
Poniżej przedstawiamy pokrótce zmiany, na które należy się przygotować, biorąc pod uwagę treść projektowanego rozporządzenia w sprawie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami:
Jak wynika z uzasadnienia do projektu rozporządzenia realizacja tego obowiązku nie będzie mogła polegać wyłącznie „na umożliwieniu zestawienia połączenia z tłumaczem języka migowego, ale na zapewnieniu usługi tłumaczenia”.
Nowy projekt rozporządzenia – w przeciwieństwie do jeszcze obowiązującego- nie odwołuje się do umowy na świadczenie konkretnej usługi. Obowiązek zapewnienia telekomunikacyjnego urządzenia końcowego przystosowanego do używania przez osoby z niepełnosprawnościami będzie musiał być realizowany przy zawieraniu każdej umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej.
Nowością dla dostawców usług będzie konieczność aktualizowania informacji umieszczanych na stronie internetowej lub udostępnianych w BOK-ach również w przypadku wystąpienia awarii, remontów lub braku dostępu do oferowanego dla osób z niepełnosprawnościami udogodnienia i to w bardzo krótkim terminie, bo w terminie jednego dnia od wystąpienia awarii, remontu lub braku dostępu do udogodnienia.
W projekcie nowego rozporządzenia ustawodawca zrezygnował z wyznaczania godzin, w jakich dostawca usług zobowiązany jest zapewnić dostęp do tłumacza polskiego języka migowego, wskazując, iż powinno mieć to miejsce w godzinach pracy jednostki obsługującej użytkowników końcowych. W konsekwencji, w zależności od godzin otwarcia poszczególnych jednostek zajmujących się obsługą użytkowników końcowych, może finalnie okazać się, iż będzie to więcej niż dotychczasowe 8 godzin, co oczywiście będzie miało przełożenie na koszty ponoszone przez dostawcę usług.
W projekcie nowego rozporządzenia skrócony został okres:
Zgodnie z jeszcze obowiązującym rozporządzeniem dostawca usług – w każdej z powyższych sytuacji – ma 30 dni na przekazanie informacji i/lub dokumentów abonenckich bądź zareagowanie na żądanie. W projektowanym rozporządzeniu pojawiły się krótsze terminy – 10 i 14 dni.
Dostawcy usług będą więc zmuszeni działać szybciej niż dotychczas.
Podkreślamy, że powyżej opisujemy projektowane obowiązki, na finalną treść rozporządzenia musimy jeszcze poczekać.