KPO4 tuż tuż… Podsumowanie naborów KPO i FERC w itBlegal
Subiektywny przegląd najczęstszych błędów przy (nie)wdrożeniu PKE do dokumentacji abonenckiej – część druga
14 marca, 2025
Co nas czeka w sprawie obowiązków względem osób z niepełnosprawnościami?
1 kwietnia, 2025

Kilka dni temu CPPC opublikowało proponowane warunki 4. naboru w ramach Inwestycji C1.1.1 KPO. Dokument zawiera kluczowe informacje na temat naboru, w tym:

  • zasady wyboru punktów adresowych,
  • limity wartości projektów i warunki składania wniosków,
  • harmonogram realizacji przedsięwzięcia,
  • zasady dofinansowania i wymagania finansowe.

Ogłoszenia o konkursie spodziewamy się w najbliższych tygodniach, dlatego – przygotowując się do ostatniego już najpewniej naboru – zgodnie z zapowiedzą, prezentujemy nasze doświadczenia i sukcesy z lat 2023-2024.

Rok 2023 to dwa nabory C1.1.1 KPO oraz jeden nabór działania 1.1 FERC. Były one bardzo zbliżone do siebie pod względem zasad: cały kraj podzielono na 402 obszary, z których 250 podlegało reżimowi KPO, a 152 – programowi FERC. Były to obszary duże – średnia wartość dla KPO1 wynosiła 26,6 mln zł, a FERC nawet 30,3 mln zł – co stanowiło wyzwanie zwłaszcza dla mikro i małych operatorów.

W przypadku obu programów absolutną nowością był sposób rozliczeń: ryczałtowa metodyka stawek jednostkowych, wykluczająca konieczność rozliczania projektów na bazie faktur za faktycznie poniesione wydatki. Innowacja ta wymuszała na wnioskodawcach przestawienie się na zadaniowe traktowanie projektów, wedle którego pozytywne ich rozliczanie uzależnione było od objęcia zasięgiem wskazanej dla obszaru liczby punktów adresowych. Przy okazji warto też nadmienić, iż dodatkowym wyzwaniem okazał się 100% obowiązek pokryciowy, nieco tylko łagodzony możliwością zgłaszania barier inwestycyjnych.

Główna różnica pomiędzy oboma programami dotyczyła natomiast okresów realizacji przedsięwzięć – w przypadku KPO był (i jest) on rygorystycznie ograniczony do połowy 2026 roku, natomiast FERC oferował znacznie większą elastyczność, tj. 3-letni czas realizacji od momentu podpisania umowy o dofinansowanie.

Nabór KPO3 z roku 2024 przyniósł liczne modyfikacje, z uwagi na szereg rezygnacji  z projektów, CPPC stwierdziło konieczność „uszczelnienia” systemu, zwłaszcza w obszarze wykazania wykonalności finansowej. W naborach roku 2023 była ona badana wyłącznie na podstawie opisowych założeń oraz historycznych wyników wnioskodawcy, natomiast nowością w naborze KPO3 było wprowadzenie arkusza finansowego (słynny już Załącznik nr 8). Należało w nim dokonać analizy przepływów w okresie realizacji projektu i kolejnych trzech lat. Model finansowy od początku budził obawy operatorów, a brak przetestowania poprawności tego rozwiązania spowodował niestety liczne perturbacje. Z uwagi na swą „renomę”, zapewne dla niepoznaki  w KPO4 ma być załącznikiem nr 4 ;-). Model uzależniał otrzymanie pozytywnej oceny w kryterium wykonalności finansowej przedsięwzięcia od wykazania dodatnich przepływów pieniężnych dla każdego roku analizy. Niestety okazało się, że był to zaledwie warunek konieczny, nie zaś wystarczający do pozytywnej oceny kryterium, w efekcie czego ocena dokonywana była na podstawie subiektywnych i przynajmniej w części błędnych opinii ekspertów. Poważnych wad takiej konstrukcji dowodzi również fakt przywrócenia w toku ponownej oceny aż 10 projektów (stan na 20.03.2025) do możliwości realizacji, odrzuconych początkowo z uwagi na rzekomy brak wykonalności finansowej.

Pozytywną zmianą było natomiast znaczne zmniejszenie obszarów inwestycyjnych (do średnio 9,5 mln zł), co umożliwiło wielu nowym podmiotom udział w konkursie KPO3. Zliberalizowano też rygory w zakresie dostępu do zaliczkowego systemu wypłacania dotacji.

W 2024 roku w itB Legal rozpoczęliśmy też obsługę dotacji pozyskanych z naborów KPO1, KPO2 i FERC. Najważniejsze wyzwania, z jakimi się zetknęliśmy, dotyczyły wprowadzonego obowiązku posiadania zatwierdzonej oferty hurtowej, warunkującej możliwość świadczenia usług na sieci KPO/FERC, a także odgórnej akcji „wyczerniania” białych plam, wprowadzającej znaczne modyfikacje do rozpoczętych już inwestycji.

Nie będziemy ukrywać, że z efektów naszej pracy jesteśmy zadowoleni, ale chyba zadowoleni powinni być przede wszystkim Ci, dla których wnioski przygotowaliśmy. W trzech konkursach KPO i jednym FERC dla naszych klientów pozyskaliśmy jak dotąd blisko 300 mln złotych dotacji na realizację 27 projektów szerokopasmowych (zobacz >>> Podsumowanie KPO_FERC by itBlegal). Dla lubiących matematykę i wskaźniki, zestawiając to z liczbą „34” (taka była łączna liczba złożonych wniosków), sukcesem zakończyło się niemal 80% naszych aplikacji. Jeśli chodzi o poszczególne konkursy, to statystyki wyglądają następująco:

  • KPO1 – 66 893 150 zł dotacji i 5 projektów,
  • KPO2 – 69 186 951 zł dotacji i 3 projekty,
  • FERC – 81 665 008 zł dotacji i 7 projektów,
  • KPO3 – 64 072 353 zł dotacji i 12 projektów.

Szczególnie doceniamy sukcesy, które przychodzą najtrudniej, takie jak pomyślne odwołania od negatywnej oceny – w ramach KPO3 mieliśmy już 3 takie przypadki. A wszystko to pomimo wysoko zawieszonej przez CPPC poprzeczki, zwłaszcza w zakresie kryterium oceny wykonalności finansowej.

Z niecierpliwością czekamy na potwierdzenie tego, czy założenia KPO4 wskazane na wstępie potwierdzą się w opublikowanej dokumentacji konkursowej, niemniej już teraz zapraszamy do współpracy!

Łukasz Bazański     Ewelina Grabiec     Piotr Wiąckiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*